کد خبر: ۲۱۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
تعجب نکنید، اگر روزی به زیارت اهل قبور رفتید و ناگهان یک کیوآر کد تراشیده شده روی یک سنگ مزار، شما را میخکوب کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، شما می‌توانید با اسکن این کیوآر کد به وسیله گوشی هوشمند خود، وارد سامانه‌ای شوید که سرویس‌های متعددی را در رابطه با متوفی ارائه می‌دهد. یک تیم 3نفره جوان که از نخبگان حوزه فناوری اطلاعات هستند، ایده‌ای را پیاده‌سازی‌ کرده‌اند که بخشی از نیازهای مردم را تامین می‌کند.

فراموش نکرده‌ایم که در اوج شیوع ویروس کرونا، مراسم تشییع به‌صورت محدود برگزار می‌شد و در بیشتر مواقع، مراسم یادبود و ختم درگذشتگان که باعث تسلای بازماندگان بود، یا برگزار نمی‌شد یا از طریق بعضی پلتفرم‌ها با مشکلات فراوان اجرا می‌شد. الان هم اگرچه کرونا مهار شده، اما همچنان قربانی می‌گیرد. علاوه براین، امکان حضور در مراسم تشییع و یادبود به دلایل مختلف برای بخشی از مردم مانند سالخوردگان با دشواری‌هایی همراه است. حتی به‌علت بعد مسافت یا ترافیک و ازدحام، امکان حضور فیزیکی برای همه فراهم نیست. همچنین بازماندگان در هر زمان و مکان که اراده کنند می‌توانند به آرامستان مجازی متوفای خود مراجعه کنند و فاتحه و قرآن بخوانند. این استارت‌آپ با این ایده، همچنین توانسته متوفیان را در فضای وب ماندگار کند.

واقعیت مجازی در مراسم سوگواری
سجاد محمدجانی، بنیانگذار این استارت‌آپ در گفت‌وگو با همشهری، از امکانات دیگری که در آینده به این سامانه اضافه می‌شود خبر می‌دهد و می‌گوید: «فناوری واقعیت مجازی برای مراسم‌های سوگواری، پخش زنده مراسم یادبود و سوگواری، نقطه دقیق مزار متوفی (لوکیشن)، رزرو سالن پذیرایی، صندلی، مداح و فیلمبردار و البته ساخت کلیپ برای مراسم‌ها به قابلیت‌های سامانه اضافه خواهد شد.» 
او در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای ماندگاری آرامستان مجازی متوفیان وجود دارد، با اشاره به دریافت مجوزهای لازم می‌گوید: «سرورهای سامانه، به ازای پرداخت مبلغی اندک به‌صورت سالانه همه صفحات آرامستان مجازی را بالا نگه می‌دارد. اما این امکان وجود دارد به شکل دیگری که در اختیار نیست، سامانه از دسترس خارج شود.»

هزینه آرامستان مجازی
بنیانگذار این استارت‌آپ هزینه ایجاد هر صفحه آرامگاه مجازی را 49هزار تومان اعلام می‌کند که شامل راه‌اندازی صفحه مجازی، تولید کیوآر کد و همه امکاناتی است که گفته شد.
محمدجانی تعیین مبلغ تمدید برای سال‌های آینده را وابسته به هزینه امکانات جدید می‌داند و می‌گوید: «به‌عنوان مثال، با فراهم شدن امکان واقعیت مجازی، دیگر نیازی نیست که بازماندگان برای طراحی و تهیه اعلامیه ترحیم به دفاتر فنی یا کافی نت‌ها مراجعه کنند. چون در سایت این قابلیت ایجاد می‌شود تا آنها به سلیقه خود اعلامیه مورد نظر را طراحی و سپس لینک آن را برای دوستان، بستگان و آشنایان ارسال کنند.»
او با اشاره به اینکه امکان تهیه بنر هم در سایت فراهم می‌شود، هزینه‌های تمدید سالانه حفظ صفحه آرامستان مجازی را منوط به انتخاب پکیج‌های ارائه شده می‌داند.

نقش کیوآر کد روی سنگ مزار
بنیانگذار این استارت‌آپ در مورد چگونگی حک شدن کیوآر کد روی سنگ مزار توضیح می‌دهد که به محض ایجاد صفحه مجازی در سامانه، یک کیوآر کد برای متوفی تولید می‌شود که در پایین صفحه مربوط به شادروان قابل مشاهده است.
محمدجانی با اشاره به امنیت بالای سامانه و تلاش سیدعبدالوهاب صدرالدینی، مدیر فنی استارت‌آپ می‌گوید: «کیو آر کد می‌تواند روی یک تکه فلز حک و روی سنگ مزار نصب شود. همچنین در مورد اموات تازه درگذشته که هنوز سنگ قبری سفارش داده نشده، می‌تواند روی سنگ مزار تراشیده شود. با این حال روش ساده‌تر و کم هزینه تر، چاپ کیوآر کد و سپس پرس کردن آن و درنهایت چسباندن کیوآر کد روی سنگ مزار است.» 

سایت‌های مشابه
پیش از این سایت‌های متفاوتی با نام‌های مختلف خدمات مربوط به مراسم ترحیم را ارائه کرده‌اند. این سایت‌ها خدمات خود را بر بستر پلتفرم‌های تصویری رایج ارائه می‌کنند و همچنین امور مربوط به چاپ آگهی ترحیم و دسته گل و مواردی از این قبیل را انجام می‌دهند که در یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌شود. با این حال، آنچه این استارت‌آپ را از سایر سایت‌های معمول متمایز می‌کند، ایجاد یک آرامستان مجازی برای متوفی است که حداقل یک سال ماندگاری دارد و هر زمان بازماندگان بخواهند به این صفحه مجازی مراجعه می‌کنند و خیرات را روانه روح شادروان مورد نظر می‌کنند. علاوه بر این، ابتکار این استارت‌آپ در تولید کیو آرکد و نقش بستن آن بر سنگ مزار، آپلود وصیت‌نامه، دریافت مجوزهای ای‌نماد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و گروه بندی‌های متفاوت مانند استان و شهر، ادعیه، اذکار و سوره‌های قرآن و اقشار اجتماعی از ویژگی‌های این سامانه است.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار